Tuesday, May 19, 2009

Singkatan "AKUM" : Maksud tersurat & tersirat

Share
Bagi kita, ramai mungkin da terbaca tentang negatifnya singkatan AKUM yg memberi satu makna yang sungguh tak patut. Namun begitu, kita cuba cari kesahihan makna dalam bahasa asing itu, lalu terjumpa satu artikel dalam satu blog milik insan bergelar 'Khayal'. Begini coretannya dan fikir-fikirkan lah...

"Dalam beberapa entri hari tu aku ada sebut pasal kependekan atau akronim "Akum". Tetiba tadi aku terima emel forward yang ada isu ni. Gini ekstraknya:

Maksud singkatan " A'kum"

Assalamu'alaikum
Untuk renungan bersama :

Janganlah Kita menggantikan perkataan "Assalamualaikum" dengan "A'kum" dalam sms atau apa sekalipu melalui tulisan. Jika perkataan Assalamualaikum itu panjang, maka hendaklah Kita ganti dengan perkataan "Salam" iaitu sama makna dengan Assalamualaikum. Sesama lah Kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform A'kum dalam sms ataupun email. Perkataan 'AKUM' adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud 'BINATANG' dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT'.

Mulai sekarang jika Ada orang hantar shortform "A'kum", Kita ingatkan dia guna "Salam" kerana salam ialah dari perkataan Assalamualaikum. Semoga Ada manfaatnya.

JIKA ANDA TIDAK KEBERATAN , FORWARD LAH CERITA KEPADA TEMAN TEMAN MU, KERANA SESUNGGUHNYA ILMU YANG BERMANFAAT ITU , AKAN ABADI JIKA DIAMALKAN.


Aku balas emel member aku tu (dalam forum kita orang la) dua kali sebab dalam balasan pertama aku lupa nak berleter dan berceramah pasal benda yang aku plan nak tulis sebab terlalu sibuk sangat layan perasaan nak menjawab. Aku tulis gini:

Eh... sebenarnya aku terlupa nak berleter pasal "Avdo Kokhavim U Mazzalot" (sebenarnya "Ovdey Kochavim U'Mazalot") yg disebut dlm emel Si (nama Si Pemforward) tu.

Mazalot mmg perkataan Ibrani yg digunakan oleh Yahudi, tapi ia bermaksud "zodiak". Ovdey Kochavim U'Mazalot bukan bermaksud "Hamba2 binatang dan orang2 sesat" sebenarnya. Ovdey Kochavim U'Mazalot ialah maksud generik dari istilah penyembahan/pemujaan idola, danistilah terjemahannya ialah Worship of the stars and the signs of zodiac. Agaknya (nama Si Pemforward) salah baca "bintang" tu kpd "binatang" kot?

Tapi apa2 hal pun, aku sendiri pun byk guna kependekan dlm emel aku ni. Dan kependekan Ovdey Kochavim U'Mazalot kepada "AKUM" tak bermakna kita gelarkan org tu sbg sesat (mengikut ajaran Judaism, dan juga Islam). AKUM memang ditujukan kpd org yg kufur, tapi "kufur" dari ajaran Yahudi atau murtad Judaism la. Aku rasa aku ni mmg boleh dianggap sbg kafir Judaism la sbb aku anut agama Islam... ekekekekke....

Akronim AKUM adalah kebetulan dan bukan diniatkan utk tujuan hina Islam. Setiap amalan adalah dengan niat (bgtau benda ni kat (nama Si Pemforward) dan cakap kat dia sebelum forward sesuatu yg berkaitan akidah dan hukum Islam, sila buat research yg mendalam dulu). Kalau tak, maka byk perkataan kita pun boleh dianggap tak boleh dipakai kat tempat lain macam BABI di Australia (Bayside Adolescent Boarding Inc) yg menolong remaja yg tak tahan dok kat umah, NAJIS di US (National Azzociation for Justice Information System), TAIK di Turkey (Turk - Amerikan Is Konseyi atau Turkey - American Business Council).

Akronim yg aku pakai dlm emel aku ni pun boleh dikira "tak baik" kalau ikut konsep AKUM tu misalnya "dlm" tu akronim Divine Light Mission (Shri Hans Ji Maharaj) iaitu organisasi agama (mcm Arqam) yg asalnya ditubuhkan di utara India. "kpd" pulak ialah Kommunistische Partei Deutschlands, (Parti Komunis Jerman), "sbg" tu Sinclair Broadcast Group tu syarikat operator TV kat US (eh... yg ni dikira "tak baik" gak ke?"). Dan lagi - "dsb" boleh jadi Democrats for Strong Bulgaria (parti politik Bulgaria), "dll" boleh jadi dynamic link library.

Apape je lah....

Lanjutan:Untuk Renungan Bersama : Maksud singkatan " A'kum"

Tak setuju. Golongan yang bersungguh2 (sebut "ber-sung-guh-sung-guh" bukan "ber-sung-guh-du-wa") dan penuh semangat memperjuangkan "anti kependekan" ni dah salah konsep sebenarnya (perkataan "salah konsep" ni buat aku teringat je kat cikgu yg ajar kita Sains paduan malam2 kat ATDI masa Form 1, 2 dulu. Yang ada janggut halus panjang tu. Siapa ek nama dia?) "Askum" ke, "akum" ke, tu adalah kependekan dalam ejaan, bukan sebutan. Tak jd (sebut "ja-di" bukan "jid") murtad atau kafir kalau tulis camtu (sebut "charm-two"). Golongan anti-kependekan ni baca "dsb" ("dan sebagainya") macam mana? Baca "dll" ("dan lain2") macam mana? Dia orang sebut "dsb" tu "de-seb" ke? Atau dia orang sebut "dll" tu "de-lel" kot? In fact, perkataan "lain2" tu dia sebut macam mana? Dia sebut "la-en du-wa" atau "la-en-la-en"?

Persetankan aje golongan yang syok sendiri tu. Walau macam mana pun aku berdoa semoga perjuangan mrk (sebut "me-re-ka" bukan "merk") boleh dianggap syahid kalau tetiba mrk (sekali lagi sebut "me-re-ka" bukan "merk") mati ketika sedang membaca SMS (sebut "short message system" atau "es-em-es", bukan "semeses"). Tapi sebenarnya ada isu yg (sebut "yang" bukan "yeg") lebih besar yg (sekali lagi sebut "yang" bukan "yeg") harus diperjuangkan untuk menjamin akidah anak-anak kita tak tergelincir.

Sekian, majlis mengucapkan tima kasih.

Rujukan:

http://khayalkhayal.blogspot.com/2007/03/akum-kamu-semua-eli-eli-lama-sabakhtani.html
blog comments powered by Disqus