Thursday, January 13, 2011

Mahasiswa Perlu Urus Pilihanraya Kampus Sendiri

Share
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiO0XN9aa1DwwENP9U6RL5zf5lWS2z9iRGXQwAVsif2An_7__6Xyc4hsOCXXNTEb6f2Wnsf22tMQJOWedxZaxi9o1j-lghqbH2WCdq3M_1azlt6qig6PMx-ih8k3p7RXBdUH_n5NYC9_0Wc/

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Gendang pilihanraya kampus mulai terasa dengan beberapa kampus sudah mengumumkan tarikh penamaan calon dan pilihanraya kampus. Pilihanraya kampus adalah titik tolak ke arah pilihanraya umum di Malaysia.

Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) menyokong penuh kenyataan yang dibuat Pengerusi Pro-Mahasiswa Malaysia UPM yang menggesa agar Pilihanraya Kampus diurus dan dikawalselia oleh mahasiswa sendiri.

Mahasiswa telah mempunyai pengalaman pahit yang mencalarkan imej Demokrasi Kampus dengan campur tangan Hal Ehwal Pelajar (HEP) dengan peraturan-peraturan ‘nyanyuk’ dan tidak masuk akal. Tambahan lagi bila mana dilaksanakan Sistem E-Voting yang lebih mengeruhkan Ketelusan Pilihanraya Kampus.

Saya berharap agar cadangan Mahasiswa untuk menguruskan sendiri Pilihanraya Kampus (PRK) diambil serius oleh pihak Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dan pihak Pentadbiran Universiti. Sudah tiba masanya, pemurniaan Demokrasi Kampus
diberikan nafas baru pada awal tahun 2011 ini.

Seluruh mahasiswa inginkan keadilan dan ketelusan di dalam Pilihanraya Kampus dan berikan peluang seluas-luasnya buat mahasiswa untuk memilih pemimpin mereka tanpa ada campur tangan daripada pihak-pihak berkepentingan.

Kehadiran pemerhati luar seperti MAFREL dan SUHAKAM juga akan melicinkan proses Pemurniaan Demokrasi di kampus kerana pemerhati ini akan dipertanggungjawabkan untuk menilai samada Pilihanraya tersebut telus atau sebaliknya bagi kepuasan
calon-calon yang bertanding.

Dengan satu hasrat dan satu semangat, Demokrasi Kampus harus diberikan nafas baru dan Mahasiswa perlu melaksanakan Pilihanraya Kampus mereka sendiri bagi sesi kali ini.

MOHD RIDZUAN BIN OTHMAN
SETIAUSAHA GERAKAN SOLIDARITI MAHASISWA MALAYSIA (SMM)

sumber : http://www.keadilandaily.com/mahasiswa-perlu-urus-pilihanraya-kampus-sendiri/
blog comments powered by Disqus