Tuesday, December 15, 2009

Windows 7

Share
SEBAIK penguji menghabiskan ujian ke atas Windows 7, ungkapan yang boleh diperkatakan ialah 'macam Vista tapi jauh lebih memberangsangkan.'

Penguji akan menerangkan dengan lebih lanjut faedah menggunakan sistem operasi Microsoft ini jika dibandingkan dengan edisi sebelumnya itu bermula dengan masa 'on' komputer peribadi (PC) anda sehingga ia dipadam (shutdown).

Sebelum itu, penguji ingin memaklumkan Windows 7 yang diuji beroperasi dalam laptop Acer Aspire 4810TG dengan keupayaan Intel Core2 Duo 1.4GHz menggunakan memori DDR3 4GB.

Berbeza dengan Vista, tempoh membuka dan memadam PC menggunakan Windows 7 boleh dikatakan 40 peratus lebih pantas mengikut pengamatan penguji yang menjimatkan masa pengguna ketika melayari sistem komputer anda.

Di samping itu, penguji tertarik dengan 'taskbar' baru yang diperkenalkan apabila ia mampu menarik pelbagai ikon di skrin utama ke bawah dengan menyimpannya menerusi satu ikon bergrafik saja.

Contohnya, walaupun jika anda membuka pelbagai laman web, ia hanya akan memaparkan satu ikon Internet Explorer di bahagian bawah (berlogo 'e') namun jika anda gerakkan tetikus ke ikon terbabit ia akan memaparkan skrin kecil yang akan menunjukkan web dilayari.

Turut mencuri tumpuan penguji ialah Senarai Lompatan (Jump Lists) yang menyenaraikan ikon dilayari pada menu Start secara automatik yang diperbaharui mengikut kekerapan pelayaran anda mengurangkan masa seperti mencari lagu atau fail tertentu setiap hari.

Selain itu, tiga fungsi lain yang memudahkan akses termasuk 'Snap' yang membahagikan dua ikon secara bersebelahan pada antaramuka Windows membolehkan anda membuat dua kerja dalam satu antaramuka.

Contohnya, jika anda menaip pada sebelah kiri menggunakan aplikasi Word, Windows 7 turut membenarkan pelayaran Internet pada sebelah kanan dan pengguna boleh menukar kedua-dua ikon mengikut cita rasa masing-masing.

Fungsi kedua ialah 'Aero Peek' yang terletak pada hujung di bahagian kanan pada menu taskbar menukar Windows anda ke lutsinar bertujuan membolehkan pengguna melihat menu pada desktop.

Manakala fungsi ketiga menerusi 'Shake' meminimumkan ikon yang dibuka sebaik pengguna menggoyangkan tetikus.

Tidak cukup dengan itu, Windows 7 mengetengahkan fungsi HomeGroup iaitu perkongsian fail kepada perkakasan lain di rumah anda seperti PC, pencetak dan sebagainya yang mana anda boleh mengakses data dari peranti terbabit.

Penguji berkesempatan menguji Windows 7 ke atas netbook dan hasilnya cukup memuaskan walaupun kebanyakan peranti comel terbabit hanya berkeupayaan memori sebanyak 1GB namun ia cukup meyakinkan pengguna yang sebelum ini banyak bergantung kepada XP.

Akhirnya, pengguna akan mendapati Windows 7 sebagai sistem operasi bermutu tinggi bagi menggantikan kegagalan Vista yang mendapat sungutan ramai sebelum ini.

Mungkin ini masanya untuk pengguna berfikir dan menukar perisian anda untuk dunia perkomputeran lebih bergaya.


Spesifikasi
PRODUK: Microsoft Windows 7
PENGELUAR: Microsoft Corp
PERTANYAAN: Microsoft (Malaysia) Sdn Bhd
TELEFON: 1800 886 295
LAMAN WEB: http://www.microsoft.com/malaysia/windows/windows-7/
HARGA: RM525 (Home Premium), RM855 (Professional), RM903 (Ultimate). Kesemuanya untuk versi penuh

Komen
KESELURUHAN: ****
REKA BENTUK: ****
INOVASI: ****
MESRA PENGGUNA: ****
NILAI WANG: ****
blog comments powered by Disqus